
Tanssikansa on tänäkin kesänä kummastellut, miksei valtakunnan medioissa – etenkään verovaroin ylläpidetyssä Yleisradiossa – tarjota musiikkisisältöjä varttuneemmille ikäluokille.
Ikuisuusesimerkki tästä on Kesäillan valssi -ohjelma. Yle TV2 lähettää uusintoina kymmenen vuoden takaisin hyvän mielen lavatansseja, ja ne keräävät yhä valtavasti katsojia.
Tanssiin.fi uutisoi aiheesta viimeksi elokuun alussa, kun tutut tähdet nostivat epäkohdan jälleen kerran esiin.
Lue myös: Ärtymys kasvaa! Kansa ja tähdet kysyvät: miksei Yle enää tee tanssilavoilta tv-ohjelmia
Yle-pomo seliti kuitenkin tuolloin, ettei suoraan Kesäillan valssin kaltaista ohjelmaa enää kannattaisi tehdä.
”Television musiikkipuoli on keskittynyt enemmän konserttityyppisiin ohjelmiin. On Suomilovea ja täntyyppistä.”
”Media kalastelee epätoivosesti nuorta yleisöä”
Nyt isoja ikäluokkia hiertävästä aiheesta jyrähtää tunnettu mediamies Kari Tyni, 68.
Kari on pitkän linjan radiomies, jolla on myös vahva tv-, lehti- ja viestintäyrittäjätausta. Hän on työskennellyt mm. Radio Jyväskylän päätoimittajana 1985-1990, juontanut tv:ssä sekä esiintyy myös laulajana.
Tyni ottaa väkevästi kantaa mediamaailmaan vääristymiseen Suomen luova talous -yhdistyksen blogissaan.
”Median tekemä nuoren yleisön lähes epätoivoinen kalastelu on vallannut tv:n lisäksi myös
suomalaisen radiotoiminnan valtavirran. Yksittäiset lohet uivat vielä vastavirtaan, mutta iso osa Ylen radiotuotannosta ja ketjutettujen paikallisradioiden formaattiradiot tehdään tätä nykyä nuorten kuuntelijoiden ehdoilla”, Tyni kirjoittaa.
”Räikeimmin se näkyy radiokanavien ohjelmavirran kapeina musiikkivalintoina, joissa yli 35-vuotias kuuntelija alkaa jo edustaa mennyttä maailmaa ja musiikkimakua.
”Varttuneemmat ikäluokat ovat väärää yleisöä median mielestä”
Tynikin nostaa esimerkiksi juuri Kesäillan valssin.
”Vuonna 2012 TV2:n kanavaprofiiliin tehtiin nuorennusleikkaus, jossa kanavan ohjelmistoa muutettiin ”nuorekkaampaan makuun”. Nyt tanssilavaohjelman ystävät ovat yli kymmenen vuotta vanhojen uusintojen varassa, vaikka ohjelmatyypille olisi tänäänkin kysyntää. Ongelma on, että median mielestä tätä kysyntää luo”väärä yleisö”, varttuneemmat ikäluokat.”
Lue myös: Joel Hallikainen kritisoi Ruotsin tv-yhteislauluja: ”Vääryys omaa kulttuuriamme kohtaan”
”Mikä voima saa Ylenkin mukaan nuoren yleisön pakonomaiseen metsästämiseen?”
Media- ja mainosmaailmassa on puhuttu ”väärästä yleisöstä” jo pitkään.
”Kaupallisessa mediassa mainosmaailma vaikuttaa kaupallisten kanavien haluamaan
kohdeyleisöön, ja siinä maailmassa haluttua riistaa ovat toki nuoret kuluttajat. No, nyt MTV on pullollaan nuorten elämää kuvaavia tosi-tv-formaatteja, ja silti yhtiön talous sakkaa. Eikö yhtälö toimikaan?” Tyni kysyy viitaten MTV:n miljoonaluokan talousongelmiin ja juuri alkaneisiin isoihin muutosneuvotteluihin.
”Tätäkin isompi kysymys on: mikä voima saa myös verorahoitteisen Ylen mukaan nuoren yleisön pakonomaiseen metsästämiseen, vaikka nuorten ikäluokat pienenevät ja vaikka diginatiiveista tuskin koskaan tulee suurta radio- ja tv-kansaa, vaikka perinteinen media tekisi mitä. Sen sijaan se ”väärä yleisö” eli suuret ikäluokat ovat kasvaneet kiinni perinteisen radion kuunteluun ja tv:n katsomiseen – ei puutu kuin ohjelmatarjonta!”
”Iso, uskollinen ja kiitollinen yleisö olisi valmiina”
Moni tanssikansalainen on varmasti Kari Tynin kanssa samaa mieltä.
”Median sokea piste onkin ”helpon nakin” heitteillejättö, vaikka kanaville uskollinen, iso ja kiitollinen yleisö olisi valmiina – yleisö, jota on paljon, joka on aktiivista ja jolla on aikaa ja rahaa, mutta josta media ”vääränä yleisönä” ei nyt juuri välitä.”
Niin yhtämieltä, kuin olla voi.